הסיכון שבנוגדי דיכאון

נוטלת "טמוקסיפן" ותרופה נגד דיכאון? זה יכול לקצר את חייך.

שימוש בתרופות שלא למטרה העיקרית שלשמה נוצרו הוא תופעה שכיחה למדי ברפואה.
בתחום הפסיכיאטריה, למשל, ידוע על שימוש נרחב בתרופות למחלת האפילפסיה גם לטיפול במחלה הדו קוטבית, או במחלת המניה-דפרסיה. כך, גם תרופות נוגדות דיכאון מקבוצת SSRI/SNRI (כגון: "סרוקסט", "ציפרלקס", "נלפקסין" ועוד) נמצאו יעילות גם לטיפול בגלי חום אצל נשים בגיל המעבר.
הממצא היה מקרי: קבוצת נשים חולות בסרטן שד שסבלו גם מדיכאון טופלה בתרופות מקבוצת הSSRI/SNRI ולמרבה הפלא חל שיפור ניכר גם אצל אותן נשים אשר התלוננו גם על גלי חום.
הטיפול השכיח והיעיל ביותר בגלי חום הוא טיפול בהורמונים, אולם הוא אינו מומלץ לחולות בסרטן שד או למי שנמצאות בקבוצת הסיכון למחלה. הטיפול בגלי חום באמצעות תרופות מקבוצת הSSRI/ SNRI , (בעיקר הונלפקסין, הידוע בשם המסחרי "ויפאקסXR" ו"אפקסור") הראה לאורך השנים יעילות טובה (50%-60%, לעומת קרוב ל-100% בטיפול הורמונלי) ואף לא יצר תופעות לוואי כגון ירידה בחשק המיני ועלייה במשקל, כפי שניתן לראות בשכיחות רבה בעיקר בקבוצת הSSRI. יתרה מזאת: כ-35% מנשים הלוקות בסרטן שד סובלות גם מדיכאון וזקוקות לטיפול בתרופות נוגדות דיכאון, והיתרון של הטיפול בתרופות מקבוצת הSSRISNRI הוא בעובדה שהוא מטפל בשתי התופעות גם יחד.
חלק גדול מהנשים שלקו בסרטן שד מטופלות בתרופה בשם "טמוקסיפן", שנועדה למנוע חזרה של סרטן השד. הבעיה היא שהשילוב של "טמוקסיפן" יחד עם תרופה מקבוצת הSSRI / SNRI אינו תמיד רצוי (תלוי בסוג התרופה ), מפני שחלק מהתרופות מונעות את פעילות ה"טמוקסיפן".
ובעברית: בחירת סוג התרופה נוגדת דיכאון בשביל נשים המטופלות ב"טמוקסיפן" יכול להשפיע באופן משמעותי על תוחלת החיים.
רוצות את זה עוד יותר מפורש? הנה: אם אתן מטופלות ב"טמוקסיפן" וצריכות גם כדור נוגד דיכאון, זכרו: "פרוזאק" ו"סרוקסט" לא, "ויפאקס ו"אפקסור" כן.